سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، سلطان خدا در زمین است، پس هرکه با وی در افتد بر افتد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
عمومی - بهداشت حرفه ای ساوه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • وبا

    یک بیماری حاد روده ای است که به طور ناگهانی با اسهال شدید و آبکی تظاهر می کند و در صورت عدم درمان صحیح و سریع به علت از دست دادن آب و الکترولیت باعث کم آبی بدن بیمار شده و این امر منجر به مرگ وی می گردد.


     
    عامل بیماری وبا:

    ویبریو کلراvibrio choleraمی باشد که بیشتر از همه در دلتای گنگ- هند-بنگلادش-پاکستان شایع است. همچنین در مناطقی که با حوادثی نظیر سیل- زلزله ویا جنگ مواجه هستند به صورت اپیدمی، همه گیر در می آید.


     
    علائم بیماری:

    از علائم بیماری اسهال شدید و ناگهانی می باشد که علت آن ورود میکروب و ترشح سم و آن بر دستگاه گوارش است. در این صورت شخص حدود 18الی 20 لیتر در روز آب از دست داده ممکن است در مدت نصف روز تلف شود. همچنین بیمار از درد شکمی ضعف و بیحالی شکایت دارد اما معمولاً تب وجود ندارد و در اثر اسهال، مایعات و املاح را از دست می دهد که این مسئله می تواند باعث مرگ وی شود.


     
    نکته:

     در بیماری وبا اسهال به صورت آب ریس برنجی می باشد.
     

     راه انتقال:

    از طریق مدفوعی دهانی است و مخزن آن انسان می باشد. در مواقع مصرف آب آلوده به مدفوع و یا محتو یات استفراغ بیماران میتواند موجبات انتقال بیماری را فراهم سازد.

     پیشگیری:

    بهترین کار رعایت بهداشت و عدم تماس با مواد آلوده مخصوصاً مدفوع شخص آلوده می باشدهمچنین گزارش مناطق آلوده به مقامات بهداشتی از شیوع بیماری جلوگیری می نماید. 

    نکته:

    واکسن بیماری وبا نیز موجود می باشد اما در حالت معمولی مصرف نمی شود و فقط در شرایط خاص و در مناطق بسیار آلوده که اشخاص سالم قصد مسافرت به آن مناطق را دارند تزریق صورت می گیرد.

     

    دوره نهفته(کمون):

     مدت زمان ورود عامل بیماری در بدن انسان که به صورت نهفته می باشد، 12الی48 ساعت به طول می انجامد، به همین دلیل بیماری به سرعت گسترش می یابد.

     

    تشخیص:

     از طریق گرفتن شرح حال از بیمار و دیدن عامل بیماری در مشاهدات آزمایشگاهی.

     

    درمان:

    جایگزین کردن مایعات از دست رفته، همچنین مصرف دارو طبق تجویز پزشک (بهترین ماده جهت جایگزینی آب و املاح ORS می باشد.)

     

    وبای التور:

    نوعی از وبا می باشد که چون اولین بار از منطقه ای به نام التوردر آفریقا پیدا شده به این نام مشهور است.عامل وبای التور مدت بیشتری در آب زنده می ماند. دوره کمون آن 51 روز می باشد و نسبت موارد علامت دار به موارد بدون علامت کمتر می باشد. در مناطقی که سطح آب های زیر زمینی آن بالا است آلودگی آنها با مدفوع و فاضلاب بیشتر و در نتیجه بیماری در این مناطق شایعتر است.

     

    مخزن بیماری:  انسان می باشد.

     

    تشخیص: بر اساس علائم بالینی، شرح حال بیمار ونتایج آزمایشگاهی.



    جواد برازنده ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 2:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    آیا اجاقهای مایکروویو خطرناکند؟

    امروزه اجاقهای مایکروویو به یکی از اجزاء عادی آشپزخانه تبدیل شده است و در بسیاری از کشورها دیگر یک کالای تجملی محسوب نمیشود. این وسیله، برای افرادی که برنامه کاری فشرده و زمان اندکی دارند، واقعا موهبتی الهی محسوب میشود. 
     
     به نقل از

    خبرنامه گروه علمی نابغه های ایران



    جواد برازنده ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 2:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

     

    درد مچ دست و ناراحتی انگشتان حتی در کارهای اداری هم وجود دارد. اگر شما یک کارمند اداری هستید و مجبور به استفاده از نوشت افزارهایی مثل خودکار در طول روز می شوید بهتر است در انتخاب نوشت افزار بیشتر دقت کنید.خودکار و دست

    به طور کلی خودکارهایی که سطح مقطع سه گوش دارند از خودکاریی با سطح مقطع دایره ای مناسب ترند.

    همچنین خودکارهایی که دارای یک پوشش نرم لاستیکی و انعطاف پذیر هستند انگشت را آزار نمی دهند و برای نوشتن مناسبت ترند.

    بعضی افراد عادت دارند که خودکار را در بین انگشتان خود محکم نگه دارند و یا با انگشتان خود فشار زیادی به آن وارد کنند و خودکار را روی کاغذ فشار دهند. اینگونه افراد معمولاً درناحیه انگشت اشاره خود چار درد و آسیب می شوند و لازم است از خودکارهایی با پوشش لاستیکی ارتجاعی استفاده کنند.

    به تازگی با استفاده از دانش بیومکانیک و ارگونومی، نوشت افزارهایی با طراحی عجیب و غریب اما کاملاً منطبق با اصول بیومکانیک بدن و راحتی انگشتان و مچ دست در هنگام نوشتن ساخته شده است.

    همان طور که در تصویر مشاهده می کنید در استفاده از خودکارهای معمول و رایج نقاطی که با دایره های قرمز مشخص شده اند دچار ناراحتی و آسب می شوند اما در طراحی های جدید این وضعیت  مشاهده نمی شود.

    یک نکته دیگر هم که اهمیت زیادی دارد کیفیت جوهر خودکار و روان بودن آن در هنگام استفاده است که باعث می شود فرد با آرامش و اعصاب راحت، کار نوشتن را انجام دهد.

    محمدرضا غلامی



    جواد برازنده ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 2:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    شاید روزگاری تغذیه را فقط برای برآوردن نیازهای طبیعی فیزیولوژیک افراد در نظر می‌گرفتند؛ اما امروزه نه تنها تغذیه یک ضرورت زندگی محسوب می‌شود، بلکه الگوی غذایی سالم، برای پیشرفت جوامع و ارتقای سطح تولید و بهره‌وری در کشورها عامل مهمی برشمرده می‌شود. مشخص شده است کارگرانی که به صورت شیفتی کار می‌کنند، دچار مشکلات گوارشی نظیر زخم‌های گوارشی، یبوست ، اسهال، سوزش سردل (HEART BURN)  و کاهش اشتها  شده و نیازمند ایجاد تغییراتی در برنامه‌ی غذایی روزانه و زمان صرف غذا هستند.

    دکتر رضا امانی- متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی

    به نقل از سایت تبیان



    جواد برازنده ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 2:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    مرض قند رو به افزایش است و افراد جوان بیشتر از همیشه در معرض ابتلا به این بیماری هستند. آیا راهی هست که بتوان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد؟  با اینکه عمر انسان ها در همه جای دنیا طولانی تر شده، ولی خطر جدیدی که سلامتی انسان ها را تهدید می کند، ظهور کرده است. کارشناسان پزشکی در آمریکا

     می گویند که در حال حاضر حدود یک نفر از هر هفت نفر – رقمی که نسبت به گزارش قبلی دو برابر شده – یا در خطر ابتلا به مرض قند هستند یا تا حالا مبتلا به مرض قند شده اند. مرض قند یک بیماری باالقوه کشنده است، که از عوامل اصلی بیماری هایی چون بیماری های قلبی، سکته، کوری و از کار افتادگی کلیه می باشد. موضوع نگران کننده تر این است که این افزایش ناگهانی در افراد جوان رخ داده است. مقصر اصلی در آمریکا، چاقی روز افزون جمعیت کشور است. مصرف چربی و قند آمریکایی ها از هر زمانی بیشتر شده است. مطالعه ای که اخیرا انجام شده نشان می دهد که یک فرد معمولی آمریکایی معادل 56 گالن نوشابه در سال می نوشد؛ این رقم را با رقم 20 گالن در سال، در سال 1970، مقایسه کنید. مطالعات دیگر نشان داده اند که میزان مصرف حبوبات، میوه جات و سبزیجات آمریکایی ها کاهش یافته است

    راستی به نظر شما رابطه ای بین بیماری قند و عوامل زیان آور محیط کار و بیماریهای ناشی از کار وجود دارد .

    منتظر مطالب شما هستیم

     Coffee Drinker 



    جواد برازنده ::: پنج شنبه 86/3/3::: ساعت 2:41 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:


    بررسی ها نشان می دهد، افرادی که بیشتر خشمگین و ناراحت می شوند، در معرض ابتلا به انواع التهاب به ویژه در ناحیه دستگاه گوارش و حرکتی قرار می گیرند.

    به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ساینس دیلی، احتمال ایجاد آسیب عصبی که به درد و بی‌حسی پاها منجر می‌شود، در بیمارانی که دچار التهاب معده یا سوزش مزمن معده هستند ، بیشتر است که علت این امر نیز حساسیت بیشتر دستگاه گوارش نسبت به عوامل روحی است.

    در این گزارش آمده است، مطالعه بر روی ? ????فرد مبتلا به بیماری التهابی نشان داد، که احتمال ابتلای این افراد به مشکلات حرکتی و بیماری سیستم عصبی، درد و بی‌حسی پا، چهار برابر بیشتر از ? ???بیماری بود که دچاربیماری‌های گوارشی دیگر بودند.

    شایان ذکر است، افراد مبتلا به بیماری التهاب روده که به علائم جدیدی مانند درد و یا بی‌حسی در پاها مبتلا می‌شوند، باید مسئله را جدی تر گرفته و تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند. 

      

    I

     



    جواد برازنده ::: چهارشنبه 86/2/26::: ساعت 4:59 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    معاونت محترم بهداشتی

    دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک

    باسلام

              با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با تقدیم احترام ، نظر به اینکه 28 آوریل مصادف با 8 اردیبهشت توسط سازمان بین المللی کار به عنوان روز جهانی ایمنی و سلامت محیط کار اعلام شده و شعار سال 2007 میلادی نیز کار سالم را به واقعیت تبدیل کنیم (making decent work a reality)می باشد . لذا ضمن تبریک این روز مقتضی است دستور فرمائید مراتب به نحو مقتضی به کلیه مراکز تحت پوشش و صنایع و ادارات منطقه منعکس و متناسب با این روز پوشش خبری اطلاعاتی داده و برنامه هایی پیش بینی گردد .

     

     

    دکتر احمد جنیدی جعفری

                مدیر کل سلامت محیط و کار



    جواد برازنده ::: چهارشنبه 86/2/26::: ساعت 4:59 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

     


      پا به سن گذاشتن روندی طبیعی و زیباست برای همه رخ میدهد و ما با پذیرفتن آن به چشم همه زیباتر خواهیم بود.
    همه ما بطریهای رنگارنگ محصولات بهداشتی و آرایشی اتظار معجزه داریم و تبلیغات متعدد نیز ما را به سوی این باور سوق میدهند که با استفاده از این محصولات، پوستی صاف و محکم، بدون جوش و به نرمی حریر داشته باشیم.
     


    Wakka Wakka



    جواد برازنده ::: چهارشنبه 86/2/26::: ساعت 4:59 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    محققان دریافتند، صبح ها بدترین زمان برای فکر کردن و عمل کردن به آن است.

    به  نقل از خبرگزاری آلمان، تحقیقات محققان دانشگاه آلمان نشان داد، روند فرایند تصمیم گیری از ساعت 23 (یازده) شب کند می شود و تا ساعت هفت صبح به کندترین و پایین ترین حد خود می رسد و در ساعت پیش از ظهر کم کم این روند بهبود می یابد.
    بنابراین گزارش ،محققان این امر را به هیچ وجه ناشی از کمبود خواب نمی دانند، بلکه آن را وابسته به ریتم شبانه روز می دانند.
    بر اساس این گزارش ،محققان تاکید دارند صبح های زود که تصمیم گیری و تحمل انسان کند می شود، در صورت رانندگی آرام برانید تا خطر بروز حوادث رانندگی کاهش یابد.
    همچنین تصمیمات مهم خود را نیز صبح ها نگیرید  


    Sleeping Kitty On Monitor

     



    جواد برازنده ::: چهارشنبه 86/2/26::: ساعت 4:59 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    کلیه کاردانها و کارشناسان بهداشت حرفه ای که تمایل دارند آنها را برای پیدا کردن کار معرفی کنیم مشخصات خود را برای ما ارسال نمایند.

     



    جواد برازنده ::: جمعه 86/1/17::: ساعت 12:30 عصر
    نظرات دیگران: نظر
    موضوعات یادداشت:

    <      1   2   3   4   5      >
    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 58
    کل بازدید :225889

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره <<
    عمومی - بهداشت حرفه ای ساوه
    جواد برازنده
    این وبلاگ با همت شما مسئولین بهداشت حرفه ای کارخانجات اداره می شود منتظر مقالات شما هستیم. پیشنهادات شما باعث بهتر شدن وبلاگ خواهد شد. تلفن : 02552229891 آدرس پست الکترونیکی ما : savehoh@yahoo.com j.b172star@gmail.com

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    عمومی - بهداشت حرفه ای ساوه

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<